Vår webbplats innehåller länkar till tredje parts webbplatser. Dessa länkar är endast för informationssyfte. Eftersom vi saknar kontroll över innehållet på dessa webbplatser eller dess material ansvarar vi inte heller för dess innehåll. Vi ansvarar inte heller för skador eller förluster som skulle kunna uppstå vid användning av dessa länkar

Vår webbplats använder Google Analytics som ett hjälpmedel för att få en bild av hur besökare använder webbplatsen. Denna information används i syfte att utvärdera besöksstatistik, exempelvis använder vi rapporter av besöken på webbplatsen för att förbättra innehåll, navigation och struktur.

Årsmöte med eftertanke

Anders Norman är läkare, men vill helst se sig som en medmänniska, trollband oss under drygt en timme..

Anders Norman, läkare och medmänniska tog oss med på en resa från bondbyn i Dalarna till risfälten i Vietnam. Han fick oss förstå att vikten av att förstå olika kulturers innebörd är otroligt viktigt om man ville påverka och verkligen förstå varför ens egna ord och beteende inte alltid uppfattas likadant borta som hemma.
Anders har jobbat i Vietnam i drygt tio år och har där lärt sig en hel del. Inte medicinsk kanske men om att vara människa, medmänniska kanske man hellre skulle säga.
– Att sitta på risfältet, dricka té och lyssna på de äldres visdom är något av det bästa jag gjort, sade Anders med en längtan tillbaka i blicken.
Anders saknar eftertanke i dagens samhälle och uppmanade oss att ibland fundera på: ”Vem är jag” Vidare vill han avskaffa ordet pensionär och kalla oss äldre för ”de vise” istället. Kloka ord, eller hur.
Att arbeta som läkare i ett mindre utvecklat land som Vietnam gav Anders en insikt i om hur enkla, men ändå komplexa, vi människor är. Och som läkare, och medmänniska, ser han hur vi här hemma har organiserat samhället i stuprör som ofta saknar helhetstänk. Otroligt dumt, menar han.

Anders kom även i på betydelsen av sömn. Hur viktig djupsömnen är för vår kreativa förmåga, cellernas byggande, minnet, infektionsrisken och att vi faktiskt blir trevligare om vi sovit gott. Jag tror alla vi som behandlas för sömnapné håller med honom.
Frågan är hur vi ska få sjukvårdspolitikerna att förstå vikten av god sömn. (Vi kanske ska uppvakta dem mer frekvent så de får några sömnlösa nätter?)
Det var för övrigt på Aleris sömnmottagning i Stockholm som Anders fick upp ögonen för Apné Sverige. Där, på Aleris, läste han Drömläget och tog kontakt med Gert Grundström och de klickade direkt. Anders blev medlem och Gert hittade en föredragshållare som höll oss alla klarvakna på årsmötet. Tack Anders! Tack Gert!

Årsmötets höjdpunkt

Vi var drygt 70 medlemmar på årsmötet där LarsGösta som vanligt förtjänstfullt höll i klubban. Höjdpunkten var ändå att han lyckades locka fram en valberedning och revisorssuppleant. Strålande! Tack Gunilla Berglind och Mats Gullberg som ställde upp!
Leif Ludde Lund

Dan Wiksten, sekreterare och redaktör för Drömläget. Gert Grundström ordförande Apné Sverige och Larsgösta Almgren som har för vana att svinga klubban på våra årsmöten.