Webbplatsen använder cookies för att förbättra webbplatsen för användaren, till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter besökarens önskemål och val.

En cookie är en liten textfil som lagras på din dator. En permanent cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid. En sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare. Vi samlar inte in och sparar inte uppgifterna som överförs till vår hemsida.

Vår webbplats innehåller länkar till tredje parts webbplatser. Dessa länkar är endast för informationssyfte. Eftersom vi saknar kontroll över innehållet på dessa webbplatser eller dess material ansvarar vi inte heller för dess innehåll. Vi ansvarar inte heller för skador eller förluster som skulle kunna uppstå vid användning av dessa länkar

Vår webbplats använder Google Analytics som ett hjälpmedel för att få en bild av hur besökare använder webbplatsen. Denna information används i syfte att utvärdera besöksstatistik, exempelvis använder vi rapporter av besöken på webbplatsen för att förbättra innehåll, navigation och struktur.

Nyheter

Gert kåserar om Luleåbesök

Riksförbundet HjärtLungs Länsförening i Norrbotten bjöd in vår ordförandeGert Grundström till att hålla föredrag inför nästan 100 personer på deras årsmöte på Quality Hotell lördagen den 25 mars. Ytterligare en föredragshållare professor Hans Häggberg var inbjuden och han höll tydligen ett så intressant föredrag om bastubadets inverkan på människan så att Gert bad han komma till ett av våra medlemsmöten. Han lovade komma. Nedan har Gert skrivit ned några tankar om besöket i Luleå.

Kallstart i Luleå

Resan med SAS på fredagseftermiddagen gick bra och med taxi kom jag till hotell på utsatt tid.
Snart blev det dags att leta upp en restaurant och jag tittade i mobilen om det fanns någon bra kinesrestaurang och det fanns det, en mycket bra sådan! Jag upplevde på den lilla mobilkartan att det inte skulle vara så långt att gå, jag var nämligen utan mössa och vantar. Det visade sig att det skulle bli svårt att nå kinesrestaurangen. Jag lyckades missbedöma både avstånd och plats och efter 40 minuters vandrande gav jag upp och bestämde mig att hitta första bästa restaurang. Jag fortsatte att vandra men där jag befann mig fanns inget ställe att besöka. Till slut mötte jag en tjej med en påse i handen på viken jag kunde läsa MAX. Tittar man på kanal 4 så har man lärt sig att MAX är en hamburgerställe. Efter lite sökande hittade jag stället och kunde beställa det som skulle ersätta mina vårrullar och räkor med sötsur sås. Det kändes något avslaget efter allt vandrande möjligtvis var det bra att komma in i värmen, det var nämligen 14 grader kallt och ordentligt halt på trottoarerna. Ja, sedan återstod bara att återvända till hotellet och det tog ytterligare 30 minuter. Något trött och frusen tog jag mig till rummet och kröp ner i sängen för att därifrån se fotboll på tv. Konstaterade då att hotellet hade inte den kanalen som visade matchen. Ljuset släcktes tidigt den kvällen.

Morgonen därpå vaknade jag tidigt av ljuset som lyste upp hela rummet. Jag kollade klockan och den visade på strax för fem. Jag var ju faktiskt utvilad och nu kunde jag slå på TVn för att invänta frukost. Denna kompenserade helt den utebliva TVkanalen, sällan har jag i Sverige upplevt en sådan frukostbuffé. Synd att min mage inte var perfekt skick efter hamburgaren kvällen innan. Jag fick nöja mig med att äga med ögonen och hålla mig till filmjölk och the.

Årsmöten är sig lika

Årsmötet drog igång kl 11.00 och jag satt med och följde med att för att i någon mån jämföra deras årsmöte med vårt som vi hade haft två dagar innan. Jag kunde konstatera att årsmöten är ganska lika och det var även detta i Luleå.
Så kom vi till programmet för eftermiddagen som bestod av ett videoanförande av Anders Åkesson, förbundsordförande i Riksförbundet HjärtLung. Tyvärr så strulade tekniken och det tog 15 minuter att få ljudöverföringen att fungera. Anders lyckönskade medlemmarna och även mig och tackade länsföreningen och alla lokalföreningarna för att de kämpade och utförde ett sådant fint jobb månad efter månad. Efter det att Anders hade vinkat adjö så var det professor Hans Häggbergs tur att berätta om bastubadets inverkan på människokroppen. Vidare gav han också en historiebeskrivning om kallbadhusens tillkomst och vad hade använts till under århundraden. Vi kan utlova att Hans kommer att berätta sin mycket intressanta historia senare i år på ett medlemsmöte.

Nu var det min tur och jag fick göra ett snabbt överslag var korta av mitt anförande med 15 minuter som jag dessvärre blivit bestulen på. Nåja, det var inte så svårt att anpassa text och bild till tiden som jag hade till förfogande. Fyra minuter före det var dags att lämna hotellet med taxi flygplatsen kunde jag tacka för mig och då hade vi även klarat av en del frågor.

Utan bilnyckel en lördag kväll

Så kommer vi då till finalen på min äventyrsresa till Norrbotten. Flyget var något försenat men efter 1 timme och 20 minuter landade vi på Arlanda. Nu återstod bara att hämta bilen som var parkerad i terminal 5 garaget. Väl framme vid bilen kunde jag med fasa konstatera att bilnyckeln var borta. Jag letade överallt men den förblev borta. Klockan var 19.00 en lördagkväll och vinflaskan var öppnad hos mina vänner antog jag. Jag hade ringt min fru vid ankomsten så hon började med maten. När jag ringde nästa gång så var det för att berätta vad jag hade ställt med.
Nu gällde att få ut reservnyckeln till terminal 5 garaget och då fanns att välja mellan taxitransport eller hitta en nykter vän som kunde hämta nyckeln hemma hos mig. Den vännen heter Stig som ställde upp och en timme senare kunde överlämna nyckeln till mig. Tack Stig!