I maj kontaktades vi av Region Stockholms upphandlare av obstruktiv sömnapné. De ville ha in våra erfarenheter och synpunkter på hur Aleris skött sig, helt enkelt. Vi frågade då våra medlemmar via ett mejlutskick vad de tyckte. Både ris och ros kom in. Drygt 35 personer tog sig tid att skriva ned hur de upplevt kontakten med Aleris. Regionen har fått in samtliga skrivelser och du kan ta del av dem i ett pdf-dokument senari i juni.
I början av juni hade vår läkare i styrelsen, Anders Norman och jag dessutom ett långt och konstruktivt digitalt möte med de som är inblandade i upphandlingen. Det slutade med att vi lovade komma in med en skrivelse med våra tankar om hur en bra, human öppenvård ska fungera och en sk kravlista med SKA-krav.
Den 16 juni fick Regionen hela dokumentet. Du kan ta del av det i pdf-form längre ned på sidan.
Vi hoppas och tror att vi kommer att få en bra dialog med Regionen och vårdgivaren framöver. Det tjänar alla på.
Leif Lund
PS. Bor du i annan region och vet när er kommande upphandling ska ske, kontakta oss. Samma krav på en human vård gäller i hela Sverige. DS.
SKA-krav för en human öppenvård
